Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Господарські суди посідають важливе місце в ринковому секторі економіки і в налагодженні механізмів взаємодії між суб'єктами господарювання. Так, наприклад, господарським судом Сумської області щороку розглядається до півтори тисячі справ, серед яких й ті, що стосуються містоутворюючих підприємств Сумщини. Обсяг деяких з них налічує понад 100 томів, а суми позовів сягають багато мільйонів доларів США. «Внутрішня кухня» суду завжди відрізняється своїми особливостями. Як минулий рік пройшов для суду, рішення якого впливають на економічні процеси всього регіону, далі в інтерв'ю з головою господарського суду Сумської області Євгенією Анатоліївною Жерьобкіною.
— Євгеніє Анатоліївно, на Ваш погляд, які слабкі та сильні сторони в роботі суду, були проявлені минулого року. Які основні досягнення господарського суду Сумської області в 2020 року можете назвати?
— 2020 рік мабуть запам'ятається нам усім у зв'язку з посиленим й незвичним режимом роботи, який вимагав гнучкості, організованості, наполегливості, мудрості, загартованості і вмінням сприймати реалії такими, якими вони є. Початок року увірвався до нас із карантином та заходами безпеки проти поширення вірусу СOVID-19. Потрібно було організувати безпечний розгляд справ: оперативне впровадження санітарних норм із суровим дотриманням масочного режиму та дезінфекцією приміщень. Господарський суд Сумської області попри карантин не припиняв своєї роботи, були введені обмеження щодо участі сторін у судових засіданнях, альтернативним варіантом було впроваджено розгляд справ у форматі відеоконференції в програмі «EasyCon». Для цього відділом технічного забезпечення господарського суду було проведено відповідну роботу із переобладнанням комп'ютерної техніки, довелося адаптувати комп’ютерне забезпечення суду, встановити додаткові програми, щоб судовий процес проходив у максимально комфортних і зручних умовах для всіх учасників процесу. На сьогодні суд продовжує забезпечувати участь сторін у справах, як очно, без змін, так і в режимі відеоконференції. Здійснюється прийом кореспонденції через скриньку прийому документів, електронним та поштовим зв'язком, забезпечується постійна обробка приміщення дезінфікуючими засобами. Вважаю, що ці виклики ми прийняли з гідністю і досить вміло, і професійно організували цей процес. Що стосується теми здійснення правосуддя, то серед здобутків можна назвати те, що кількість оскаржених судових рішень господарського суду Сумської області в апеляційних та касаційних інстанціях зменшилась на 26,26%. Протягом 2020 року суддями господарського суду Сумської області було розглянуто 11662 заяв та 1357 позовних заяв, що на 9,07% більше ніж у минулому році. Щодо матеріальної сторони роботи господарського суду Сумської області, то це нагальне питання: через зменшення фінансування у 2020 році збільшився дефіцит поточних видатків на матеріально-технічне забезпечення діяльності суду. Так, у суді утворився дефіцит коштів на відправлення поштової кореспонденції, періодично відправка призупинялась повністю, про що було повідомлено на офіційному сайті суду. У всіх справах складався акт, в якому зазначалось з яких підстав не був направлений документ. Вказаний документ складався відділом документального забезпечення та контролю в системі АСДС, роздруковувався та долучався до документу, який не був направлений поштовим зв’язком, пазом з тим, всі документи надсилалися на електронні адреси учасників справи.
Потрібно звернути увагу, що впровадження системи «Електронний суд» надасть нам змогу заощаджувати як час, так і кошти.
Також в минулому році господарський суд Сумської області взято під охорону новоствореного Територіального управління Служби судової охорони у Сумській області. Запровадження європейської практики охорони правопорядку спеціалізованим підрозділом є важливим кроком в судовій реформі. Тривалий час українські суди залишались практично не захищеними від проявів насильства. Агресивно налаштовані особи зривали судові засідання, блокували приміщення судів і службові кабінети, тому питання спеціалізованої охорони вже давно нагальне і сьогодні великі надії покладаються на цей спецпідрозділ у забезпеченні комфортних та безпечних умов під час розгляду справ для всіх учасників судового процесу.
— Одна із важливих сфер роботи суду – це взаємодія із громадськістю. До суду надходять запити, чим цікавиться громадський сектор?
— Протягом 2020 року до суду надійшло 36 запитів про доступ до публічної інформації. Здебільшого запити стосувалися строку розгляду справ, публічних фінансів. Нерідко, коли запитувачі інформації намагалися поза процесуальним шляхом, без сплати судового збору отримати доступ до матеріалів судових справ, у такому випадку ми намагаємось їм роз’яснити про законний порядок ознайомлення з матеріалами і отримання копій рішень. Зазначу, що на всі запити були надані відповіді у встановлені законом строки.
— Як працює електронний суд, чи вдалося запустити систему повною мірою?
— Протягом 2020 року через підсистему «Електронний суд» до господарського суду надійшло 123 заяви, з них: 6 позовних заяв, у прийнятті 3 заяв було відмовлено. Електронний суд – прекрасна ідея, яка мала б відмінити пересилання десятків томів справ з одного суду в інший, зменшити залежність учасників процесу від поштових послуг. Але реалії такі, що з одного боку система заощаджує час, і це дійсно так, а з іншого – матеріальні витрати для самого суду збільшуються (на фоні зменшення видатків) на придбання відповідного матеріально-технічного забезпечення та й сам папір. Адже, матеріали так само роздруковуються та передаються судді на розгляд у паперовому вигляді. Повноцінно запровадити цей процес можливо за умов відповідного матеріально-технічного забезпечення, правового регулювання та фінансування.
— Скільки в минулому році вдалося зібрати судового збору?
— Моніторинг сплати судового збору проводився систематично. Відповідальна особа в суді співпрацює з суддями та вчасно виявляє недоліки як при сплаті судового збору, так і в оформленні платіжних документів. В минулому році було зібрано 16,6 млн грн судового збору.
— Євгеніє Анатоліївно, в суді значну увагу приділяють професійному зростанню та самовдосконаленню працівників, яка робота проводилась в минулому році?
— Протягом 2020 року судді та спеціалісти господарського суду підвищували свою кваліфікацію і брали участь в навчаннях, тренінгах, робочих нарадах і семінарах, які проводились Національною школою суддів України по підготовці голів та заступників голів окружних загальних, господарських та адміністративних судів, а також її Харківським та Львівським регіональними відділеннями для суддів окружних господарських судів України на такі теми: «Запобігання та протидія корупції: окремі аспекти законодавства України. Конфлікт інтересів. Фінансовий контроль» для суддів місцевих судів. Судді брали участь у чергових Загальних зборах членів Громадської організації «Асоціації суддів господарських судів України», на базі Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду. У зв’язку з обмеженням заходів з метою протидії поширенню в Україні короновірусу COVID-19, судді та працівники апарату проходили навчання та брали участь в тренінгах в онлайн-режимі: міжнародна конференція на тему «Забезпечення єдності судової практики: правові позиції Великої Палати Верховного Суду та стандартів Ради Європи»; загальноукраїнський семінар на тему "Актуальні питання визначення юрисдикції господарських судів: правові висновки Верховного Суду"; тренінг з підготовки суддів з права інтелектуальної власності, організований Проєктом Університету Квін Мері в Лондоні щодо підтримки створення Вищого суду з питань інтелектуальної власності в Україні тощо».
— Євгеніє Анатоліївно, дуже дякую Вам за цікаву розмову. Бажаю Вам успіхів та наснаги у Вашій повсякденній роботі!
Інтерв’ю провела прес-секретар господарського суду Сумської області Марина Фільченко.